Het tweede blokje.

Nadat we terug uit Nederland waren gekomen, ben ik natuurlijk weer verder gegaan met de kerstlap. Eigenlijk had het tweede blokje al in februari af moeten zijn, maar daar is niet gelukt. Er zijn namelijk twaalf blokjes, voor iedere maand één, dus zou in theorie de lap klaar kunnen zijn voor kerst. Zoals het er nu uitziet lukt dat niet… Ik dacht, dat ik het tweede blokje snel af zou maken. En dit had ik af voor we naar Nederland gingen:

Op de teltekening werd aangegeven dat het gras “Off white Mint frost” zou moeten zijn. Die kleur zit niet in het kleurenpalet “Victorian Christmas”, dat ik gebruik. Ik koos wit, alsof er sneeuw ligt. Wat gaat er een tijd zitten in het simpel invullen van zo’n sneeuwveldje.

De teltekening laat een Amerikaans of  Engels landhuis zien. Ik wilde een huis uit onze streek borduren en dat heb ik geweten. Allereerst kwam de vraag: welk huis? Ik koos voor ons eigen huis, dus maakte ik de stoep en de deuren, keurig met een kerstkrans. Ik telde niet goed en mocht het uithalen van me zelf. In het echt is ons huis wit gepleisterd, wat een beetje vergeelt is in de loop der jaren. Maar het eerste rolletje witte zijde had ik al gebruikt voor het grasveld en om alles nou wit te maken leek me ook niet mooi, dus koos ik voor geel. De blauwe luiken werden bruin, omdat blauw niet in mijn kleurenpalet zit, er zit helemaal geen blauw in, dus voor de ramen heb ik donker blauwe zijde gekocht, wat ik ook ga gebruiken voor een nachtelijke hemel in één van de volgende blokjes. Eigenlijk hoort er natuurlijk op het dak ook sneeuw te liggen, maar dat werd te veel wit en toen heb ik toch maar de oranje rode kleur gebruikt die nieuwe dakpannen ook hebben. Het klopt dus niet.

Links tegen het huis staat de wijnschuur, die in feite loodrecht op het huis ligt, maar ik heb voor deze oplossing gekozen, zoals het op een oude stijl merklap past. In werkelijkheid staan rechts van ons huis twee parasol-dennen en dat stellen dus de twee groene bomen voor. Op de teltekening staat er maar één en ik heb voor de de onderste de andere een kwartslag gedraaid om een halve “bol” te krijgen en er wat bij geborduurd. De halve ster boven het huis doet mij aan de Amish borduurstijl denken. Als dat klopt, dan zal het dus toch een Amerikaans landhuis zijn. Nu ga ik aan het derde blokje beginnen.

Tussendoor heb ik ook nog een persoonlijke mandala voor Martine gemaakt. Dat is een langdurig werk, waar ik stap voor stap aan heb getekend. Steeds als ik het gevoel had dat er weer iets bij getekend kon worden dan deed ik dat. Soms is het best lastig om alleen maar op je intuïtie af te gaan, ten slotte maak ik het voor een ander en niet voor mezelf. Ik ben dan een beetje bang en onzeker, dat het niet mooi gevonden wordt of dat het niet begrepen wordt. Ik vond het zelf prachtig. Gelukkig was Martine er heel erg blij mee en was het precies dè tekening voor haar.

Ingelijst ging de mandala met Martine mee. De maand maart was voorbij gevlogen…

Een Reactie op “Het tweede blokje.

Geef een reactie

