Kerst-merklap

In het jaar 1997 had het boekje “Meer kerst-merklappen” van Jan Houtman cadeau gekregen. Verschillende motieven heb ik kunnen gebruiken voor diverse werkstukjes. Maar ik wilde heel graag zelf een Kerstmerklap maken. Pas in 2000 was het zover en begon ik vroeg in het jaar te borduren om hem met Kerst af te hebben. Ik heb het gehaald en sinds Kerst 2000 hangt deze merklap iedere Kersttijd aan de muur:

Het is een echt avontuur geworden, want nergens kon ik bijvoorbeeld een patroon vinden van kerstklokken of een kerstboom. Ik wilde persé kerstklokken in een rand borduren en daar heb ik toen maar zelf een patroontje voor bedacht.

Het patroon van het kant-achtige borduurrandje kreeg ik ooit van Sytske. De rode lelies komen  uit het boek van Jan Houtman. Het figuur voor  de naam van ons huis “Sabarros” stelt een Basken-kruis voor, want boven onze voordeur is zo’n kruis uitgebeiteld in steen. Het  hoekfiguur rechts boven komt uit het onvolprezen boek van Albarta Meulenbelt: Merklapmotieven en hun symboliek, waaruit nog meer patronen uit zijn gehaald, b.v. de ster boven de kerstboom. Ik heb de motieven alleen in kerstkleuren veranderd.

Hier nog een hoekmotief uit Albarta Meulenbelt. Ik vind die oude motieven van Nederlandse afkomst prachtig!

Het onderste gedeelte van de merklap bestaat uit een Marker rand, ook uit Albarta Meulenbelts boek. De letters heb ik bij Jan Houtman gevonden. Ik begon bij de Z en werkte van rechts naar links, alleen kwam ik bij de regel erboven slecht uit voor de A. Ik had een veel te groot stuk open. Ik heb dezelfde letter A van deze serie geborduurd met vier kruissteken voor één hokje van het patroon. De rest eromheen vulde ik met vogels en kleine hulstblaadjes en enkele klimopbladeren. De middeleeuwse miniaturen inspireerden me hier toe.

De duif komt uit een boekje “Alphabets, motifs & Borders” van Brenda Keyes. Ik heb er alleen een olijftakje aan toegevoegd.

Mijn moeder maakte altijd met Kerst een bloemstukje met rode tulpjes. Dat hoorde altijd bij de Kerstmissen uit mijn jeugd. Natuurlijk wilde ik zo’n kerststukje op mijn lap borduren, maar ook dat heb ik nergens kunnen vinden. Dat betekende dat ik het zelf ging ontwerpen en het slaagde wonderwel.

Nooit meer zal ik borduren op Aïda-stof. Het is wel makkelijk, maar de latere merklappen op linnen vind ik veel mooier, echter en authentieker.

Ik ben nu met een Kerstlap bezig op linnen met “Victorian Christmas” zijde. Acht verschillende roden, drie geelgouden, drie groenen, drie bruinen, één zilvergrijs en één wit. Voor een donkere nachthemel met sterren heb ik een klos donkerblauwe zijde gekocht. Allemaal via Internet bij Mulberry Silks. Het eerste vak is bijna af en dan komen er nog elf… Hij zal best klaar zijn voor de volgende Kerst.

2 Reacties op “Kerst-merklap

  1. Wat een prachtige kerstlap,mischien mag ik het niet zeggen (schrijven) maar de lappen van Jan Houtman zijn niet zo mooi als deze.Van J. Houtman zijn modern en strak van opzet.Een merklap moet toch nostalgie uitstralen, ik heb je bij mijn links gezet.
    Prettige jaarwisseling!

  2. eindeloos mooi gedaan Gerard, super hoe je de letter A hebt opgelost ( ik berg het op in mijn breintje voor als ik zelf weer eens in de knoei kom 😉 Een mooi en evenwichtig ontwerp en prachtig ‘gevuld’ deze lap. Had jouw moeder van die rode tulpjes met de bol er nog aan? Je ziet die tegenwoordig (bijna) niet meer en ze waren zo leuk!

    een heel goed jaar gewenst voor jou en alle Franse handwerksters in de omgeving

Geef een reactie

