Bear’s paw- of Berenpoot Quilt.

Nadat we met de French Fancy Flowers-quiltgroep waren begonnen, introduceerde Annemieke en Trudy het vriendschaps patchwork. Eén persoon bedacht welk block door iedereen van de groep gemaakt zou worden. Eén stukje stof werd verstrekt, zodat je zelf een bijpassende kleur er bij kon zoeken en daarna maakte je één of twee blocks voor die ene persoon, die er iets mee maakte. Er werden niet alleen quilts gemaakt, maar ook tassen.

Ik koos voor de “bear’s paw”-block en gaf iedereen tekst en uitleg over hoe je die kon maken en ik verstrekte de blauwe achtergrond stof. Na een maand of twee had ik 24 blocks bij elkaar en ik besloot om het niet in een traditionele compositie aan elkaar te naaien, maar gewoon allemaal rechtop met  donkergrijze tussenblocks.

Ik vroeg aan iedereen een extra lapje in de gebruikte kleuren om een rand om het middenstuk te kunnen maken. Zo ontstond er een mooie top. Samen met anderen hebben we de batting en de backing met veiligheidsspelden aan de top vastgezet. Ik heb alles aan elkaar geregen en toen begon het quilten. Eerst  spiralen en daarna beervormen in de stijl van de Native Americans. Dat duurde veel langer dan ik had gehoopt. Ik probeerde de originele wijze van quilten, waarmee je vier steekjes maakt met hulp van quiltnaald en een speciale quiltvingerhoed. Omdat ik nogal veel bochten moest maken lukte me dat alleen met de gewone rijgsteek. Ik heb verder alles op die manier gequilt.

Het is een vorm van borduren geworden en niet zo zeer het traditionele quilten. De vier elementen heb ik met de rijgsteek aangebracht: water, met een waterlelie en een vis.

Lucht met zwaluwen, vuur in de vorm van de zon en bliksemschichten en bergen en heuvels als het element aarde.

Omdat de French Fancy Flowers mee gaan doen aan de “Salon du Patchwork” in Mirande, wilde ik deze quilt af hebben. Ik quiltte achter elkaar door en toen het klaar was, moest ik nog een binding eromheen maken. Eerst sneed ik de zijkanten recht en meette de rechte hoeken precies af.

Ik maakte een lange band van de stof die ik er voor uit had gekozen en naaide die volgens het boekje aan de quilt. Alleen heb ik iets verkeerds gedaan, want de hoeken zijn niet mooi recht, maar bochtig en de schuine vouw zit raar. Ik heb het zo gelaten. De rijgdraden die de ongequilte lagen bijelkaar hielden heb ik er uit gepulkt. Wat een hoop rijggaren zat erin!

Tijdens het wassen en drogen borduurde ik nog een lapje voor de achterkant met de namen van de blockenmakers en mijn naam en jaartal. Allemaal voor de toekomst, dat men weet wie het heeft gemaakt en wanneer.

Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. Dankzij de French Fancy Flowers ladies, die me stimuleerden door te gaan met quilten,  is het toch afgekomen. De  berenpootquilt  is klaar!

Geef een reactie

