Twee Vriendschapslappen

Eind 1999 deden we mee met een eerste vriendschapslap, wat Sytske organiseerde. Nederlandse en buitenlandse deelnemers, die in de Gers woonden. Een paar Engelse, een enkele Française en een paar geëmigreede Nederlanders deden mee aan een “round robin” in kruissteken. Iedere deelnemer koos een motief en de kleuren uit. De indeling werd zelf aangegeven en het eerste borduurwerk deed je zelf, om de toon te zetten. Na een maand werd je lap doorgegeven aan de volgende op de lijst. Je nam afscheid van je lap en hoopte dat als hij terug kwam, dat het een juweeltje was geworden. Je borduurde op de volgende lap een motief of rand of wat er verlangd werd en na een maand gaf je die weer door.  Tot alle vijftien deelnemers alle lappen met hun borduur deel hadden voorzien. Begin 2001 kreeg ik de lap terug.

Mijn keus was op een traditionele Markense indeling gevallen: links een rij randen en rechts ervan een serie losse vrije boduursels. Zelf borduurde ik een levensboom, die ik zelf ontwierp, waar geen teltekening van bestaat.

Op een kaart die ik erbij terug kreeg had een deelneemster geschreven, dat ze niet van de kleur oranje hield, maar toch het resultaat mooi vond. Ik had namelijk voor herfstkleuren gekozen, omdat ik in de herfst begonnen was om mijn vriendschapslap te bedenken.

De onderzijde versierde ik met een eikenbladrand, die ik ook zelf ontwierp. Je kunt ook de afwerking zien: een open zoompje. Tja, je begint ergens aan en dan moet het ook afgewerkt worden en dat viel mij bitter tegen. Onder de geduldige leiding van Loes en Annemieke kwam de open zoom er en ik mocht danig  trots op het geheel zijn.

Op de bovenstaande foto zie je alle  randen, die de deelneemsters (ik was de enige man in dit gezelschap) gemaakt hadden. Vijftien randen. De onderste is de beginrand van mijzelf, die de hele onderkant in beslag neemt. Je ziet dat ik op 21 december 1999 ben begonnen te borduren en alle randen die ik er omheen geborduurd heb waren op 19 februari 2001 klaar.

Een andere vriendschapslap wil ik ook laten zien: mijn Art Nouveau/Art Deco lap.

Ik begon in het midden met twee dansende kraanvogels met een onderkant die ik in een Art Nouveau boekje uit de Oostenrijkse school vond. Een lambrisering van een muur was zo beschilderd. Donkerrood onderaan en bovenaan een soort balletjes en belletjes. Het was een leuke uitdaging, omdat er geen patronen van waren. Eén kraanvogel vond ik in een boek en ik spiegelde de tweede, de krullen paste ik aan het tweetal aan.

De irissen stonden ook in het boek met de kraanvogel, maar natuurlijk in de kleuren blauw en groen. Ik had gekozen voor rood en roze, dus vertaalde ik de kleuren en dat is verdraaid lastig, maar het lukte. Je ziet nog net het Art Deco hoekje rechts beneden op de foto. Alle hoeken van de borduurde blokken hebben zo’n krul met stipjes.

Hij is prachtig geworden en ik ben alle deelneemsters nog steeds erg dankbaar dat ze er een juweel van hebben gemaakt.

3 Reacties op “Twee Vriendschapslappen

  1. een geweldige lap, prachtig, Gerard! Ik heb hier bij Trijnie ook zulke lappen zien langskomen, volgens mij ook met een borduurwerkje van Sytske en als ik me niet vergis heb ik bij Sytske ook haar lap gezien, misschien wel van deze RR? 😉
    Lijkt me erg leuk om eens aan mee te doen.

    groet, Marcella

Geef een reactie

