Zomer evenementen

Het is volop ZOMER en dat wordt hier uitbundig gevierd, natuurlijk met eten en drinken!

Ons dorp heeft zijn feesten in juni gevierd, maar eind juli start in Marciac het jazz festival en als voorproefje krijgt ons dorp een dixiland-band, waar omheen een feest wordt gearrangeerd: apéro, maaltijd, concert van de streek harmonie, die leuk en heel enthousiast Louis Amstrong eerde en heel goed filmmuziek uit de ‘Lord of the Rings’  speelde.

Gasten komen en vragen hun aandacht. We bezoeken de omgeving, de Pyreneën en we wandelen veel. We gaan ook naar Marciac. Het grote plein staat tijdens het Jazz festival vol met terrassen overdekt met grote parasols tegen de zonnehitte. Daar is ’s middags open podium van allerlei jazz bands, waar je gratis naar kunt luisteren bij het genot van een glas wijn of  bier of een sapje als je geen alcohol wenst te drinken. Vorig jaar zaten we gezellig met vrienden een glas te drinken toen de minister van cultuur ook even langs kwam, omringd door politie en lijfwacht.

Ons buurdorp organiseerde een oogstfeest, waar ik een standje had als plaatselijke kunstenaar met mijn tekeningen en aquarelletjes. De hele dag uit leggen wat een mandala is en dat ik een zogeheten ‘Jung’ manier gebruik: ik teken intuïtief vanuit het midden van een cirkel en laat het gebeuren. Ik weet van te voren niet wat ik wil maken, dus weet ik ook niet waar ik naar toe werk. heel spannend, maar wel heel fijn om te doen.

Dit is één van mijn oude tekeningen gemaakt met aquarel kleurpotloden van Caran d’Ache. Het werd een boom met gekleurde bollen en spiralen, maar ineens moest de raaf erbij en toen ook nog de zon. Niemand kan vertellen waarom, maar zo werd de tekening wel. Nu gebruik ik deze tekening voor mijn visitekaartjes.

Deze tekening kon ik verkopen!

Voor de commercie leek het lonend om landschapjes te maken, maar omdat bijna iedereen aquarellen maakt wilde ik iets anders. Ik maakte al zwart-wit pentekeningen en ook miniatuur aquarellen. Ik heb dat gecombineerd: een deel van de tekening is in zwart en wit en één onderdeel is gekleurd:

Deze tekening is van één van de staande stenen van de Brodgar-stone circle op de Orkney eilanden, waar we vorig jaar een dag heen zijn gegaan tijdens onze vakantie in Schotland.

Tussendoor heb ik toch nog kans gezien om een start te maken met de blocks van juni. Vier mandjes en nu moet ik nog vier van deze blocks maken!  Het is niet echt goed gelukt. De mandjes zijn wat scheef , maar het ziet er op het eerste gezicht aardig uit. Beter opletten als ik de laatste driehoeken eraan ga naaien. Het midden van het mandje spelden en dan moet het lukken!  Er wachten ook nog vijf blocks met vier sterren op ieder block… dat is de juli opdracht. Als ik even tijd vind om de patronen te tekenen, de onderdelen te snijden en de lap in elkaar te zetten. Gelukkig heeft Guute nog niet de augustus opdracht op haar web gezet, misschien houdt ze ook vakantie…

Mijn borduurwerkjes liggen even te wachten tot ik weer verder ga…

Geef een reactie

