Even ander handwerk…

Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik me nauwelijks tijd gun om een naald te grijpen om nog enkele steken te zetten aan mijn borduursels. De kerstlap ligt nog steeds te wachten tot ik het eerste blok een keertje afmaak. Mijn Berliner krijgt wel iets meer aandacht, maar het schiet niet echt op. Het rozenkransje is wel bijna klaar. De krans is al gesloten en nog enkel wat groenvoorzieningen treffen en het volgende patroontje kan beginnen.

Wat ik dan al die tijd wèl heb gedaan? Geschilderd! 18 Jaar lang hadden toegang tot de badkamer -met de enige wc in ons huis- via een deur in de keuken. Het is even wennen voor nieuwe gasten, maar functioneerde prima. Toch besloten we om het achterste stuk van de stal, die achter aan het woonhuis vast gebouwd is, tot nieuwe badkamer te transformeren. Twee vrienden uit Nederland hebben deze klus gedaan en ik ben zelf het schilderwerk gaan doen.

De badkamer is een juweel en daar heb ik een nis en een raam wit geschilderd met structuurverf. Vreselijk spetterend werk, maar het resultaat is prachtig. Op mijn weblog ‘Sabarros.web-log.nl’ is de bouw helemaal te volgen met een rijke serie foto’s.

Ik laat hier even zien wat ik zo al geschilderd heb: In de oude badkamer, omgetoverd in een inloopkast, heb ik de muren en het plafond geschilderd.

De muur waar vroeger de vaatwasser en de koelkast stonden, die nu in de inloopkast staan, moest opnieuw gewit worden.

De trollyhoek met de deur naar de inloopkast  schreeuwde om een lik verf. De foto is gemaakt over de tafel heen, die in het midden van de keuken staat, met een zomerboeketje uit de tuin erbij.

De bordenkast is terug getransformeerd in een kledingkast -of te wel een jassenkast- en staat nu in de nieuwe net geschilderde hal.

Natuurlijk moest de muur, waar deze kast vroeger voor stond, ook gewit worden. De buffetkast staat nu op de vorige plek van de jassenkast.

Als je de keuken inkomt, staat er nu een vitrinekast,  gevuld met verzamelde glaasjes en wat zilverwerk, wat allemaal gepoetst mocht worden. De kast hebben we gekregen zonder deur, die wij er op maat bij hebben laten snijden. Alles gesopt en schoongemaakt en toen de verzameling erin.

Veel werk allemaal, maar het resultaat mag er zijn. Het uitruimen van kasten, het verplaatsen, het schoonmaken en het schilderen (de kwasten moeten ook weer schoon worden gemaakt) en dan weer het inrichten van kasten, vreet vele uren van een dag en dan kom ik er niet meer toe om  te gaan borduren of aan de naaimachine mijn quilt verder te maken. Ik ga dan lekker, na afkoeling te hebben gezocht in het zwembad, met een boek buiten liggen lezen…

2 Reacties op “Even ander handwerk…

  1. Ik ken deze handige ringen en gebruik ze ook wel eens. Ik borduur ook altijd in een ring of in een frame. In mijn kamer staat een borduurstandaard met een werk in frame er op, kun je er zo achter schuiven om een paar steekjes te doen. Het nadeel van een ring vind ik dat je zo’n moet in de stof krijgt. Haal jij het er elke keer uit nadat je wat gedaan hebt?

    • Meestal haal ik de ring eraf, ja, vanwege de moet, die erin blijft, maar ik leg het soms weg omdat er even iets anders gedaan moet worden en dan vergeet ik het… met als gevolg, dat ik de moet er pas wer uit gaat als ik de lap was en (voorzichtig) strijk.

Geef een reactie

