Theedoek.

Ik las vanavond de nieuwe bladzijde van Marcella’s Nuttigenfraai-blog en stond even totaal verrast te kijken en te lezen over de “theedoek”. Ze beschreef haar borduurwerk heel geestig en het zag er prachtig uit. Ik moest onmiddellijk aan mijn theedoek denken. Laatst heb ik hem gewassen, gestreken en tentoongesteld tijdens de “Salon”. Ik heb hem weer tevoorschijn gehaald om er enkele foto’s van te maken om hier te laten zien.

De maagdelijke theedoek kreeg in cadeau van Annemieke met enkele kleurtjes DMC. Ik zocht er wat passende kleuren bij: grijzen,  paarzen en rood.

Toen ben ik in het midden begonnen met een motief uit Oostenrijk. Daarna maakte ik een alfabet in een soort gotische stijl en probeerde toen een modern alfabet met wat randjes.

De onderrand haalde ik uit een Frans boek over bloemen en alfabetten. Ik combineerde twee Art Nouveau randen, wat een hele lange tijd duurde voor ik het af had.

Ik wilde er ook iets persoonlijks op borduren en vond een piep kleine geschiedenis over mijn naam “Quak” wel leuk om te doen. Wie weet nou dat een kwak een reigersoort is? Alleen een vogelkenner of iemand die Quak heet en de geschiedenis kent. Natuurlijk waren er geen borduurpatronen van de kwak. Een foto uit een vogelboek bracht uitkomst en daar heb ik een kwak-patroon van gemaakt en geborduurd. Als vage figuren staan er ook nog twee kwakjes door de tekst heen geborduurd.

Links is een lange rand gemaakt van lampionbloemetjes.

De theedoek is nog niet af… Het zal ooit eens gebeuren… Hoop ik…

Een Reactie op “Theedoek.

  1. Wat een beauty Gerard, ik had hem voor de vakantie al bewonderd maar was zo druk dat ik alleen maar logjes heb gelézen. Bravo voor je prachtige theedoek. Vraagje: gaat deze straks naar de keuken of houd je hem lekker voor jezelf, om een mooi werkje in te rollen bijvoorbeeld?

Geef een reactie

