Kerstlap

Al enkele jaren heb ik een negentiental zijden draden van “Mulberry Silks” gekocht. De set  heet “Victorian Christmas” en het  bestaat uit drie groenen, zilver, wit, vier gouden, twee bruin roden en acht kleuren rood. Ze lagen alle negentien keurig te wachten tot ik er iets mee ging doen.

De frotters besloten in december om een kerstlap te gaan maken. Iedere maand stuurt Sytske een patroon op en dan kunnen we dat in een maand tijd borduren. De “Victorian Christmas” is daar helemaal geschikt voor! Dus ik besloot een beetje later dan de anderen om ook deze lap te gaan maken. Het voorbereidende werk lijkt niets, maar is toch erg belangrijk: de linnen lap waarop het geborduurd wordt, wilde ik 16-draads per centimeter hebben en dat bezat ik niet. Gelukkig kon ik dat van Annemieke overnemen. De gegeven kleuren pasten niet bij mijn Victorian Christmas kleurengamma dus  ga ik zelf de kleuren bepalen. Heel spannend allemaal. Met Annemieke zocht ik de randkleur uit. Ze gaf me een klosje roden zijde om de twaalf vakken te creëren. Ik ben net begonnen, terwijl er al twee patronen klaar en geborduurd zouden moeten zijn.  Het eerste vak is klaar en de tekst staat er ook op.

Het patroon is Amerkaans en ik verbeeld me dat een meisje van tien deze lap zelf ontworpen heeft in de achttiende eeuw. De letters staan niet op één lijn en ze variëren in hoogte. Het doet wat primitief aan, maar daarom is het juist zo leuk.

Ik ga afwisselen: de Berliner gaat gewoon door tot de lap af is, dan de patchworklap die per maand een block vraagt en het quilten van mijn berenpoten vriendschapsquilt, maar daar schrijf ik nog wel een keer over. Ik heb me ook voor genomen om nieuwe tekeningen te gaan maken, want wie weet wordt er tentoonstellingsruimte aangeboden, waar mijn tekeningen en aquarelletjes kunnen hangen…

Vol goede moed gaan we verder!

Een Reactie op “Kerstlap

  1. dat had je natuurlijk niet moeten vertellen van die prachtige zijden rolletjes, nu wil ik ze ook 😉 Ik heb hun website gevonden, wat prachtig!
    Toeval bestaat niet zegt men en het was ongetwijfeld géén toeval dat ik juist deze lap vandaag in mijn handen hield. Ik was in De Lier en ontmoette de groep van Sytske. Een van de anderen uit de groep had (als ik me niet vergis) deze lap mee. Ik weet dus dat hij heel erg mooi gaat worden! Veel plezier er mee.

Geef een reactie

