Quakers merklapje.

Enkele jaren geleden (in 2006) kon je via internet een Quaker’s sampler in gedeelten downloaden. Ik had ooit een rolletje zijde gekocht, dat van kleur wisselde. Het kleurde van blauw, bruin, groen, grijs, roze,  rood, paars  weer naar blauw. Op een lapje ongebleekt linnen besloot ik de Quaker te maken, maar niet een kruissteekje over twee draden, maar over eentje. Het werd wel priegelen, maar het zag er mooi uit na afloop. Het gehele lapje meet 17 bij 19 centimeter.

Ik begon eraan in 2006 en het was pas in 2007 klaar, vandaar dat er twee jaartallen op zijn geborduurd. Het alfabet is eigenaardig omdat de letters “i” en “j” ontbreken. Om toch goed uit te komen heb ik ze er niet zelf bij bedacht. Ik vind het eigenaardig dat deze letters er alle twee niet opstaan. In Franse alfabetten mis je soms de “w”, maar die kun je zelf dan maken door twee keer  de “v” aan elkaar te borduren.

Een detail foto van een bloem waar een vogelpaar op zit. Het hele borduurseltje is maar vier centimeter hoog. Het zijn echt kruissteekjes en geen tentstitches! Dit merklapje is duidelijk een bewijs dat ik van miniatuur gepriegel hou!

Nog een detail , waar het haasje van een ster naar een bloem huppelt. Hier zie je de overgang van de kleuren heel duidelijk.

De zoom  van het Quaker merklapje is afgewerkt met een rand met puntjes.

Geef een reactie

