Proper Stitch

In mijn souvenir-doos zit een opgerolde merklap, die in Engelse, haast antieke steken, is gemaakt. Het wordt “Proper Stitch” genoemd. In 2003 ben ik met deze lap begonnen en in 2004 was hij klaar. Een lap waar ik erg trots op ben.

DSC02271

Er zijn vele steken in gebruikt, van de bekende kruissteek tot point de reprise aan toe. De handleiding was in het Engels, dus ik ken de steken eigenlijk alleen in het Engels, hoewel de “satin-stitch” in het Nederlands gewoon platsteek heet. Het begint met een serie steken die niet in een rand of patroon staan: Florentijnse steek, platsteek, Queens-stich, rijststeek en laddersteek. Het was een avontuur om de voor mij nieuwe steken te borduren.

DSC02276

Na deze serie steken kwamen enkele randen. De eerste in Holbeinsteek, waardoor de achterkant gelijk aan de voorkant is. Alleen het onzichtbaar afhechten was wat problematisch. Na het alfabet in kruissteek en een randje met opgevulde Holbeinsteken een gecompliceerde rand met naaldkant! Ooit ben ik met naaldkant begonnen en heb alles na maanden worstelen in de kachel gegooid. Het lukte me niet. Hier heb ik het opnieuw geprobeerd en weer na heel veel gepriegel en geploeter is het toch gelukt! De druiventrossen zijn gemaakt van naaldkantsteken. De dikke schuine lijnen zijn in een redelijk ingewikkelde schuine “double backstitch”. Vooral de hoek omgaan is gecompliceerd.

DSC02275

De volgende drie randen in diverse steken en patronen. Van kruissteek, platsteek, Florentijnse steek tot hokjessteek. Tellen is hier enorm belangrijk, hoewel dat voor alle steken geldt.

DSC02274

Na een ingewikkelde rand moest de naam van de maker geborduurd worden. Ik vond het wel gepast om in het Frans erbij te borduren dat het door mij gemaakt werd, Anno Domini 2004. Daarna kwam witwerk aan bod: een rand in Perzisch ajour en platsteken.

DSC02273

Het laatste deel van de merklap bestaat uit uitgetrokken draden met point de reprise steken weer gevuld. Je gaat eerst de buitenzijde zekeren met platsteken, dan de draden inknippen en uittrekken. Een heel secuur werkje en heel delicaat, want je mag je niet in één draadje vergissen of je hebt een bijna niet op te lossen probleem. Als de draden uitgetrokken zijn dan slinger je de ontstane lijnen om van boven naar beneden en daarna van links naar rechts. Dan kunnen de ontstane hokjes ingevuld worden met de point de reprise steken en platsteken horizontaal en verticaal. Het vogelmotief is oorspronkelijk een kruissteek motief dat ik gebruikt heb om het uitgetrokken deel op te vullen. De boom en de harten zijn zelf bedacht. Daarna kwam nog een witwerkje en tot slot de naam van ons “lieu dit” Sabarros.

Afgewerkt met een open zoom en de lap kon in de souvenir-doos.

2 Reacties op “Proper Stitch

  1. Kent iemand de franse vertaling van .de holbeinsteek , .koordnaaien dwz een dikke draad op een drager naaien(niet passepoil).
    Kent iemand een goed referentiewerk (of een website) met vertalingen nederlands-frans, nederlands-engels van de steken op oude merklappen

Geef een reactie

