Mijn Souvenirs

In 2000 begon ik  -geïnspireerd door Anemieke- een soort “souvenirs” . Ik wilde niet zo’n lange rol maken waar al de lapjes door mooie (naaldkant)verbindinkjes aan elkaar worden gemaakt en op een prachtige ondergrond worden genaaid.  Nee, ik wilde iets anders en zo ontstond het idee van de  “souvenirsdoos”. Dit is de zelfgemaakte doos:

DSC03491

Het eerste wat ik maakte voor in de doos was een merklapje in kruissteek. Het meet 13,5 cm x 20,5 cm. Het telpatroon kreeg ik van Annemieke, die het weer van Sytske had gekregen. Ik veranderde de levensbomen met naar mijn idee mooiere vogels. Ik borduurde mijn vrouws initialen ( L L) en de mijne (GQ) en zetten ook het jaar dat ik ermee bezig was erin: 2000.

DSC02263

Sytske en Annemieke stimuleerden me om ook miniatuur borduurwerkjes te gaan maken. In ‘tent-stitches’ of te wel petit-points of halve-kruissteekjes. Ik maakte eerst niet eens zo erg klein een Keltisch figuur:

DSC03512

Het is  5 cm x 5 cm.

Een mooie start voor een nog kleiner en meer gecompliceerdwerkje. Sytske gaf me de zijden ondergrond en dus koos ik voor zijde om te borduren. Het randje bedacht ik zelf en het duurde bijna een jaar voor ik het af had. Uit een Frans boek koos ik het patroon van de bokaal met rozen. De vlinder is een eigen ontwerpje. De achtergrond is helemaal opgevuld met ‘tent-stitches’.

DSC03513

Het is 5,5 cm x 6 cm. Om de details beter te zien heb ik de foto vergroot:

DSC03513_2

Geef een reactie

