Berliner

Sinds de zomer 2008 ben ik bezig met het borduren van een merklap, die in het Engels “Berliner Woolwork Sampler” heet. Er worden 150 kleuren in gebruikt. Ik heb voor DMC gekozen en een lap van 14 draden per centimeter. Het meeste wordt met een dubbele draad geborduurd, soms met drie draden. Het meest komt de “tent-stitch” voor, in het Nederlands heet dat de halve kruissteek oftewel ” petit point”. 

DSC02383

De initialen “G” en “Q” zijn niet op het oorspronkelijke patroon te vinden, want ik vond de gebruikte letters niet zo mooi. Uit alle borduurboeken met letters heb ik deze gevonden en op de lap geborduurd.  

We kwamen tot de ontdekking dat het meisje, dat deze lap in de negentiende eeuw heeft gemaakt, niet erg zorgvuldig telde. Midden in een patroon merkten we dat het niet klopte en dat het verkeerd uitkwam, maar om alles uit te halen is een tikkeltje te veel van het goede. Ik borduurde gewoon het patroon verder. Als ik het vooruit zie pas ik het zonodig aan. Hoewel ik het pas echt merk als ik al in het patroon bezig ben…

DSC02397

 

 

 

 

 

 

 

DSC02399

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je moet een lange adem hebben om alles netjes en mooi te borduren. Omdat het redelijk klein is en de “tent-stitch” over één draadje gemaakt wordt, gebruik ik een daglichtlamp met een vergrootglas. Ideaal om mijn ogen niet te verknoeien. Helemaal omdat ik al een plus brilletje nodig heb om de teltekeningen te lezen.

DSC02391

Ik werk in een borduurring, zodat de steken regelmatig gemaakt worden. Het betekent wel, dat er één  insteek boven het werk  gedaan wordt en de insteek van de onderkant daarna. Ik ga dus van de bovenkant van het werk naar de onderkant met mijn rechterhand, terwijl de linkerhand het borduurraampje vast houdt. Intensieve arbeid. Het gaat niet echt snel.

DSC02393

Op dit moment borduur ik een eikenblad motief. Ik vind het prachtig, maar wat een getel! Ik moet echt heel goed kijken, want voor je  het weet, kijk ik naar een ander plekje en borduur de verkeerde hoeveelheid steken, waardoor het niet uitkomt. Ik haal het dan toch maar uit want het is meestal niet mogelijk om het aan te passen.

Om een indruk te geven hoe groot het is, vermeld ik even dat de borduurnaald  (nummer 28 met een stompe punt) 3 cm. lang is. 

De detailfoto’s laten verschillende patronen in de “tent-stitch” zien, maar tot  nu toe gebruikte ik ondermeer satin stitches(platsteken), diagonal back stitches, smyrna-cross stitch, Florentin stitch, brick stitch, running stitch (rijgsteek) en ook de welbekende kruissteek.

Ik mopper natuurlijk als ik fouten maak en uit moet halen, maar verder werk ik er met enorm veel plezier aan. Als het af is maak ik er een mooi open zoompje aan en dan is het wassen, strijken en te pronk leggen…

Een Reactie op “Berliner

  1. dit is wel wat je noemt een pronklap, of moet ik laken zeggen ? 😉 Hij wordt mooi! Ik had natuurlijk als eens gegoogled omdat ik wist dat je er mee bezig bent maar hij is nog mooier dan ik al dacht. Het eikenblad lijkt me helemaal een prestatie omdat je dan met erg veel verschillende kleuren die dicht op elkaar zitten qua kleur moet sprutsen (of frotten, wat je maar wilt)

Geef een reactie

